Seringan-ringan Siksa Neraka Cukup Membuat Otak Mendidih

image

Dalam sebuah hadith menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahanam, maka sebaik sahaja pintu neraka Jahanam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung di sebelah kanan jin dan manusia.

Dan sebuah kumpulan asap lagi mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka di sebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan dibelakang mereka.

Dan mereka (jin dan manusia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergemetarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil: “Ya Tuhan selamatkanlah kami.” 

Rasulullah Shallallahu’Alaihi Wa Sallam bersabda: “Sesungguhnya seringan-ringan siksa ahli neraka yaitu seorang yang bersepatu dari api neraka, dan dapat mendidihkan otaknya, seolah-olah ditelinganya ada api, dan giginya berapi dan dibibirnya ada wap api, dan keluar ususnya dari bawah kakinya, bahkan ia merasa bahawa dialah yang terberat siksanya dari semua ahli neraka, padahal ia sangat ringan siksanya dari semua ahli neraka.”

Bayangkan jika seringan-ringan siksaan di neraka dapat mendidihkan otak …lalu bagaimana dengan siksaan yang berat atas dosa-dosa besar? Sungguh tak terbayangkan oleh akal…

Marilah kita bertaubat atas segala dosa dan maksiat. Sebelum ajal maut menjemput kita…karena datangnya tak disangka-sangka. Umur seseorang tak menentukan … segalanya datang tiba-tiba.

Dengan bertaubat kita berazam untuk tidak melakukan perbuatan yang dilarang dan kembali melaksanakan segala perintah ALLAH TA’ALA dan Sunnah Rasul-Nya. Bersabar dan berpegang teguh pada tali ALLAH TA’ALA walau dalam apa jua keadaan. 

Semoga ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA Meridhai kehidupan semua hambaNYA yang bertaqwa. Aamiin

getaranqalbu.wordpress.com

Leave a comment